Příznivci jedné stopy se zdokonalovali v Sosnové

hj
  • 7.7.2023
  • Lucie Machorková

Zvládání krizových situací v silničním provozu, osvojení správných jízdních návyků a vyzkoušení nejen vlastních limitů, ale i limitů svých strojů. To byl hlavní cíl kurzu bezpečné jízdy na motocyklu, který se uskutečnil na začátku prázdnin na Autodromu v Sosnové u České Lípy.

„Spousta kolegů a kolegyň, ať už ve svém volném čase, nebo při cestách do zaměstnání, využívá k provozu na pozemních komunikacích svých motocyklů. Motorkáři jsou ne náhodou považováni za nejohroženější skupinu účastníků silničního provozu, proto je prevence rizik tak důležitá. Správné a včasné reakce tak mohou zabránit nejedné nehodě, v jejímž důsledku by mohlo dojít k vážnému zranění,“ přibližuje nadrotmistr Jaroslav Wagner z 26. pluku velení, řízení a průzkumu, „motokouč“ a organizátor celé akce.

Jarda měl motorky a jízdu na nich vždy rád. Začal pracovat jako učitel autoškoly, ale brzy poznal, že zákonné hodiny strávené na výcvikové motorce nejsou dostačující pro bezpečný provoz, a už vůbec ne pro správné uvolnění a požitek z jízdy. „Na motorce jezdím už 23 let a mnohaleté zkušenosti v tomto oboru mě přivedly na myšlenku koučování a předávání získaných informací dál. Vždy se je co učit a posunout dál, aby jízda na motorce byla požitkem, ale zároveň bezpečná pro okolí, a hlavně pro jezdce samotného,“ vysvětluje nadrotmistr Wagner. 

V pořadí už druhý kurz pro příslušníky rezortu obrany (v loňském roce se konal poprvé) se Jarda rozhodl uspořádat na uzavřeném polygonu s důrazem na zásady volby ideální stopy při jízdě. Více než třicítka účastníků z několika vojenských útvarů byla rozdělena na tři skupiny, každé skupině se věnovali dva instruktoři. Před začátkem jízd vysvětlili instruktoři základní nastavení ovládacích prvků motocyklu a správnou techniku jízdy se zaměřením na volbu ideální stopy pro průjezdy zatáčkami. Připravené bylo i cvičiště pro trénink nestabilního režimu v pomalých rychlostech. Zde si mohli kurzisté vyzkoušet několik cviků důležitých pro osvojení základního držení těla a stability na motocyklech, mimo jiné také zařazených u závěrečných zkoušek v autoškolách.

Poté už následovaly samotné jízdy v bezpečí uzavřené trati Autodromu. Nejprve instruktor projel celou trať a předvedl ideální jízdu, a poté sledoval jednotlivé účastníky. „Trénovali jsme volbu ideální stopy v zatáčkách, správné držení těla při jízdě na motocyklu, pohled, který musí směřovat daleko před jezdce, správné zpomalení motocyklu před zatáčkou a zařazení ideálního převodového stupně. Po jednotlivých jízdách s námi instruktor rozebíral naše slabiny, poradil nám, co bychom měli zlepšit a změnit, aby se pro nás jízda na motocyklu stala ještě příjemnější, než doposud byla,“ upřesňuje jeden z absolventů „motoškoly“ rotmistr Antonín Vraštil z 31. pluku radiační, chemické a biologické ochrany.

I přesto, že byl výcvik v bezpečné jízdě náročný, a to i díky vysokým letním teplotám, spokojenost jezdců byla patrná. „Motokurzu jsem se zúčastnil poprvé a z mého pohledu je to velice dobrá zkušenost, kterou doporučuji pro všechny, kteří jezdí na jakékoliv motorce. Především oceňuji celkový přístup a zkušenosti všech instruktorů v čele s nadrotmistrem Jaroslavem Wagnerem, kteří nám vysvětlili například základní nastavení motocyklu, které jsem doposud nijak neřešil, ovládání motocyklu v krizových situacích a další užitečné věci. Samotnou jízdu na uzavřeném okruhu jsem měl možnost si vyzkoušet v Sosnové poprvé a člověk si může v relativním bezpečí vyzkoušet jak limity své motorky, tak i své osobní, kde následně zjistí, že limit je většinou v hlavě, a ne v motorce. Kurz měl pro mě velký přínos, a pokud bude pořádán znovu, rád se zúčastním,“ hodnotí nadporučík Lumír Kříž, motorkář ze staroboleslavského pluku.

Stejně jako Lumír, i ostatní účastníci projevili zájem o další podobné kurzy. Jarda doufá, že se mu je v budoucnu podaří zorganizovat i u dalších útvarů a pomůže tak zlepšit se v jízdě na motorce co nejvíce kolegům z rezortu. „Věřím, že nabyté znalosti a dovednosti jim pomohou vyřešit kritickou situaci v silničním provozu a včas zareagovat například na automobilistu, který je přehlédl či jinak vážně ohrozil. Při řízení motocyklu v provozu může mít i malá chyba, byť nezaviněná, tragické následky. Proto pokud by tato motoškola měla zachránit jeden lidský život, nebo zabránit dopravní nehodě, tak má určitě smysl,“ říká na závěr nadrotmistr Wagner. Tato slova současně naplňují i Jardovo motto: „Investuj do svého života, máš jen jeden“.

Foto: nadrotmistr Petr Bělonožník, facebook "MotoKouč/motoškola"

Fotogalerie