Slovenští vojenští řídící letového provozu cvičí v České republice, od ledna pak budou řídit i naše výcvikové lety

img_3492.jpg
  • 2.1.2023
  • Anonym

Dříve se znali pouze podle hlasu po telefonu, když spolu koordinovali „ostré“ nebo cvičné vzlety hotovostních letadel nebo řešili incidenty ve vzdušném prostoru v rámci integrované protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS).

Nyní slovenští „letovodi“, jak se řídícím letového provozu bojového použití říká, prochází výcvikem ve Staré Boleslavi u 261. střediska řízení a uvědomování (CRC – Control and Reporting Centre).Cílem výcviku je získání licence pro řízení letového provozu v České republice. Po úspěšném absolvování výcviku budou slovenští letovodi v roce 2023 řídit ze Staré Boleslavi výcvikové lety naší armády po boku svých českých kolegů.  

V tuto chvíli se jedná celkem o šest letovodů ze slovenského CRC, kteří mají platné licence pro řízení letového provozu ve Slovenské republice. Není tedy nutné projít celým dlouhým výcvikem řídícího letového provozu, který za běžných okolností pro získání základní licence trvá i více než jeden a půl roku a v případě pokročilých „bojových licencí“ i několik let. Výcvik se tak zaměřuje pouze na specifické místní postupy v rozdílném vzdušném prostoru jiné země. 

„Výcvik je designovaný v minimálním časovém horizontu na tři týdny, kdy první týden probíhal na Slovensku a byl společný pro všech šest slovenských řídicích. Šlo o předání teoretického výcviku zaměřeného na vzdušný prostor ČR a místní postupy. Zbývající dva týdny podstupují slovenští řídící vždy po dvojicích v ČR, z čehož první týden cvičí na simulátorech aplikaci různých metod taktického řízení a následně týden v reálném provozu řídí výcvikové lety AČR pod dohledem instruktora,“ říká nadporučík Václav Kalvoda, starší důstojník skupiny výcviku řídících bojového použití.  

Spolupráce vznikla na základě mezivládní dohody, která souvisí s podílením se na ostraze vzdušného provozu Slovenské republiky, která na podzim definitivně vyřadila ze své výzbroje letouny MiG-29. V návaznosti na vyřazení slovenských MiG-29 klesá i celkový počet výcvikových vojenských letů ve vzdušném prostoru Slovenska. Slovenští řídící bojového použití, tak stáli před otázkou, jak nadále udržovat vycvičenost personálu, protože každý řídící letového provozu musí kromě pravidelného přezkušování „odřídit“ i určitý počet letů (misí), a pokud se tak nestane, propadá mu licence.

 „Spolupráce na této bázi vede k nárůstu zkušeností s výcvikem našich aliančních partnerů, stejně jako ke sdílení poznatků a znalostí. Obecně lze říci, že výcvik je pro obě strany časově i personálně náročný, avšak jeho benefity výrazně převyšují negativa,“ uvedl major. Roman Jandek, náčelník stanoviště letových provozních služeb CRC. 

„I v době míru se v rámci evropského prostoru ukazuje, jak je alianční spolupráce a ochrana vzdušného prostoru v rámci integrované protivzdušné obrany NATO důležitá a efektivní, jak z hlediska nasazení sil a prostředků, tak i ve sdílení společných standardů, které umožňují například i rychlé „přecvičení“ slovenských řídích na specifika českého vzdušného prostoru,“ říká plukovník Martin Novák, zástupce velitele 26. pluku velení, řízení a průzkumu, pod který CRC v rámci struktury AČR spadá.  

CRC ve Staré Boleslavi chrání vzdušný prostor České republiky 24 hodin, 7 dnů v týdnu, 365 dní v roce.

Text a foto: nadporučík Jakub Jelínek

Fotogalerie