- 19.9.2022
Denně dohromady stráví naši vojenští řídící letového provozu ze Staré Boleslavi „na frekvenci“ v průměru 16 hodin, podílí se na 20 – 30 výcvikových misí a uskuteční stovky koordinačních hovorů. Dohlíží na bezpečnost všech cvičících na českém nebi i třeba na průlet letecké záchranné služby výcvikovými prostory, když je potřeba. Vrcholem jejich činnosti je i tankování za letu z amerického tankeru.
Staroboleslavští „letovodi“ mají na starosti všechna letadla v prostorech cvičení, koordinují jejich přílety a odlety z českých i zahraničních základen, buď přesně danými příletovými koridory nebo s jejich civilním protějškem. Po předání letadel pod řízení předsunutých leteckých návodčích však jejich práce nekončí. Monitorují tato letadla a jsou připraveni kdykoliv zasáhnout při narušení bezpečnosti, protože ač letečtí návodčí dokáží letadla precizně a bezpečně navést na pozemní cíl, tak řídící letového provozu má na svém radarovém monitoru dokonalý přehled o vzdušné situaci. Dokáží tedy okamžitě reagovat například na narušení výcvikového prostoru cizím letounem, který nerespektuje vymezený prostor určený pouze pro vojenský výcvik nebo dokáží přerušit okamžitě misi a zabezpečit průlet LZS, která pospíchá k pacientovi.
Cvičením se však zdokonalují i ve schopnostech, které nemají příležitost tak často trénovat. Řídící měli možnost procvičit letecké operace typu COMAO (Composite Air Operations), kdy společně působí různé typy letounů a vrtulníků podporované pozemními silami. Díky participaci zahraničních partnerů zajišťují ve vzdušném prostoru České republiky náročné tankování za letu (AAR – Air-to-Air Refueling), kdy řídící přesně navedou tankující letouny k americkému Stratotankeru KC-135. „Je to pro nás jedinečná příležitost trénovat naše schopnosti jak v oblastech tankování za letu, kdy naši řídící jsou jediným stanovištěm, které toto tankování zajišťuje, tak operace typu COMAO, které díky jejich složitosti můžeme cvičit jen několikrát do roka,“ říká mjr. Ing Roman Jandek, náčelník stanoviště letových provozních služeb CRC (Control and Reporting Centre).
Ač je mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike II/Odolné nebe zaměřené zejména na výcvik předsunutých leteckých návodčích s posádkami letadel nemalou měrou se na cvičení podílejí i řídící letového provozu – řídící bojového použití z 261. střediska řízení a uvědomování (CRC) ze Staré Boleslavi. „Naším úkolem je zejména zajištění hladkého průběhu cvičení z pohledu bezpečnosti letového provozu,“ říká plk. gšt. Ing. Martin Novák, zástupce velitele 26. pluku, velení, řízení a průzkumu.
Ample Strike probíhá od 29. srpna do 16. září, cvičí se na letištích v Náměšti nad Oslavou, Čáslavi a Kbelích, ve výcvikových prostorech Boletice a Libavá a v okolí Českých Budějovic.
Mezinárodního cvičení se účastní vojáci z Estonska, Lotyšska, Německa, Slovenska, Slovinska a USA. Kromě domácí pozemní a vzdušné techniky (vrtulníků Mi 24/35, Mi-171, letounů L-159, CASA C-295 a bezpilotních prostředků ScanEagle a Raven) se účastní například německé bitevníky Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, německé a slovinské PC-9 a slovenský vrtulník Mi-17. Letectvo USA reprezentuje tanker KC-135, stíhací letouny F-16 a bitevní vrtulníky AH-64 Apache.
Autor: npor. Jakub Jelínek
Foto: kpt. Leona Hájková, npor. Jakub Jelínek, npor. Šárka Sporišová