- 13.10.2016
(převzato z www.army.cz)
Objekt 01 – to je několik podlaží pod úrovní terénu, odkud vojáci 261. Střediska řízení a uvědomování zabezpečují dvacet čtyři hodin denně ostrahu vzdušného prostoru České republiky. Společně s náčelníkem Generálního štábu AČR armádním generálem Josefem Bečvářem navštívili ve středu 12. října lokalitu Hlavenec u Brandýsa nad Labem, kde útvar sídlí, členové sněmovního výboru pro obranu. Prohlédli si sál bojového řízení, pracoviště zabezpečení komunikačních a informačních systémů či velín provozně-technologického zázemí.
„S velitelem střediska plukovníkem Zdeňkem Gabrielem jsme probírali nejen aktuální úkoly, ale také personální
obsazení pozic řídící letového provozu,“ konstatoval generál Bečvář a plukovník Gabriel ho doplnil: „Výcvik specialistů na základní funkci trvá téměř dva roky. Vojáci obvykle nastupují z Univerzity obrany, ale využíváme i možnosti rekrutace nebo změnu vojenské odbornosti. Chceme si personál udržet a vojáky motivovat, a to nejen finančně, ale snažíme se snížit i jejich vysoké pracovní zatížení. Proto jsme změnili ve spolupráci se Vzdušnými silami AČR a Odborem vojenského letectví MO systém výcviku řízení letového provozu i technologii práce na stanovišti letových provozních služeb.“ Generál Bečvář dále zdůraznil, že se vojáci této odbornosti opakovaně zapojují do probíhající mise Air Policing na Islandu i do systému včasné výstrahy AWACS.
Za ztrátu kontaktu s letounem může většinou špatně nastavená rádiová frekvence
Středisko úzce spolupracuje při koordinaci řízení letového provozu se svým civilním protějškem a monitoruje pohyb letounů nad územím republiky. Letoun, který po překročení hranice nenaváže komunikaci s civilním sektorem, je vnímám jako potenciální hrozba. Je to nestandardní situace i v případě, že není narušen plán letu. Personál v Hlavenci je tím vyzván k okamžité akci a po vydání úkolu z mezinárodního centra řízení vzdušných operací, které je jejich operačně nadřízeným velitelským prvkem, řídí zásah hotovostních letounů JAS-39 Gripen z čáslavské základny proti podezřelému stroji. V průběhu incidentu sekce průzkumu vzdušného prostoru neustále vyhodnocuje parametry letu – rychlost, směr, výšku. Z devadesáti procent začne osádka letounu okamžitě komunikovat ihned po navázání vizuálního kontaktu s českým pilotem. Chybu většinou způsobí jen špatně nastavená rádiová frekvence.
V objektu 01 zní převážně angličtina, vojáci komunikují se středisky po celé Evropě i s osádkami letadel ve vzduchu. Středisko je v alianční struktuře vedeno jako základní prvek velení a řízení vzdušných sil. Obrazně řečeno – jedná se o nervovou síť NATINAMDS – integrovaného systému protivzdušné obrany členských zemí NATO.
Autor: pplk. Jolana Fedorková (KaGŠ)