- 4.9.2022
Celkem 25 incindentů zaznamenala armáda ve vzdušném provozu České republiky za období letních prázdnin, ve čtyřech případech museli řídící vojenského letového provozu ze Staré Boleslavi čáslavským gripenům vyhlásit tzv. „Alpha Scramble“, tedy signál, aby šly stíhači okamžitě do vzduchu. V jednom případě dokonce vydali rozkaz k letu nadzvukovou rychlostí, aby se co nejrychleji dostali k nekomunikujícímu civilnímu letadlu.
Jednalo se o různě závažné incidenty od narušení zakázaných prostorů, kam letadla nesmějí létat, chybějící diplomatická povolení pro přelet vojenských či cizích státních letadel až po letadla, která nekomunikovala s civilním řízením letového provozu. „Vždy záleží na závažnosti tohoto incidentu, někdy situaci pouze monitorujeme a celou věc následně předáme k dalšímu řešení. Pokud je incident vážnější, a může dojít k narušení bezpečnosti, přicházejí na řadu hotovostní letadla z čáslavské základy, případně sousedních států, je-li takticky výhodnější, aby k letadlu letěly stíhací letouny našich partnerů z NATO“, vysvětluje plk. gšt. Ing. Zdeněk Gabriel, velitel 26. pluku velení, řízení a průzkumu, pod který spadá i 261. středisko řízení a uvědomování (CRC – Control and Reporting Centre), které je základním výkonným prvkem při ochraně vzdušného prostoru České republiky.
Pokud je rozhodnuto o vzletu hotovostních gripenů, celou situaci si okamžitě přebírají řídící vojenského letového provozu, tzv. řídící bojového navedení, jak vysvětluje náčelník vojenských řídících letového provozu mjr. Ing. Roman Jandek: „Samotné vyhlášení poplachu v Čáslavi je pro nás jen začátkem naší práce, téměř okamžitě začínáme celý zásah koordinovat s naším civilním protějškem nebo sousedními státy, pokud je předpoklad, že zásah bude probíhat i na území sousedního státu. Prioritou je pro nás bezpečně a co nejrychleji navést stíhače skrz civilní linky až k letadlu, které je předmětem zásahu.“ Ve všech čtyřech zmíněných případech vzletu hotovostních gripenů se jednalo o nekomunikující letouny, v jednom případě jsme k takovému letounu museli letět nadzvukovou rychlostí a doprovázeli letoun nejenom na území České republiky, ale i na území Polska. Poté, co letoun začal opět komunikovat s civilním řízením letového provozu a ověřili si, že na palubě je vše v pořádku odřídili jsme naše letouny zpět na základnu v Čáslavi.
CRC patří do struktury 26. pluku velení, řízení a průzkumu, jehož hlavním úkolem je ostraha vzdušného prostoru. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu monitoruje a vyhodnocuje informace z radarů rozmístěných po celém území České republiky a řídí nejenom lety hotovostních letounů, ale i výcvikových letů Armády ČR. Je také základním národním prvkem integrované protivzdušné obrany NATO (NATINAMDS) pod přímým velením mnohonárodnostního Střediska pro řízení vzdušných operací CAOC v německém Uedemu.
Autor: npor. Ing. Jakub Jelínek
Foto: prap. Pavel Pasternák, archiv CRC